Friday, April 22, 2016

Maklumat dan Konsep NILAM

BACA DI SINI


Bahagian 1 - Konsep Latar Belakang
� Kadar literasi negara (1995) = 84 %
� Kadar literasi negara (1996) = 93 %
� Amalan pembacaan = 87 %
� Rakyat membaca 2 buah buku setahun.
� Tahap bacaan senggang kalangan remaja = 10 %
� Tahap bacaan senggang pelajar = 0 %
� Penggunaan PSS masih rendah.
� Pengurusan PSS belum berfungsi secara sistematik.
� Penggunaan sumber-sumber pendidikan oleh guru dan murid masih rendah.

Rasional
� Budaya ilmu dibina melalui amalan tabiat membaca.
� Kementerian Pendidikan mencari pendekatan melaksanakan program galakan
membaca yang lebih berkesan.

Matlamat
� Membina tabiat membaca di kalangan murid-murid.

Objektif
� Membina tabiat membaca sepanjang hayat di kalangan murid-murid sekolah
rendah dan menengah.
� Mengembeling semua tenaga dalam dan luar Kementerian Pendidikan bagi
menyokong dan mendokong program.
� Mengadakan pemantauan dan penilaian yang sistematik dan berterusan bagi
meningkatkan Peringkat pelaksanaan program.
� Menggalakkan guru-guru menjana idea kreatif dan inovatif untuk diserapkan
dalam program bagi meningkatkan amalan membaca di kalangan murid.

Pendekatan
� Menggabungkan semua program membaca sedia ada.
� Memberi imbuhan yang sesuai.
� Diharap dapat mengatasi masalah-masalah penyuburan tabiat membaca.

Peringkat I - JAUHARI
- membina kemahiran dan menanam minat membaca sehingga menjadi
tabiat.
Peringkat II - RAKAN MEMBACA
- penekanan kepada aspek kepimpinan dalam aktiviti membaca.
- membantu percambahan penyertaan murid dan penggunaan bahan
dalam gerakan membaca.


Peringkat I - JAUHARI

� Semua murid diwajibkan.
� Sebaik sahaja menguasai kemahiran asas membaca.
� Kemudahan meminjam buku melalui PSS.

18 = pinjaman buku 2 minggu sekali / 36 minggu persekolahan dalam setahun.
Murid Tahun 6 , Tingkatan 3 & Tingkatan 5 dianggap mempunyai peluang
menyertai program pada 6 bulan pertama.

Peringkat II - RAKAN PEMBACA
� Mengutamakan aspek kepimpinan dalam aktiviti membaca.
� Kebolehan murid membimbing & menarik minat orang lain supaya membaca.
� Layak menyertai Peringkat RP setelah membaca 100 buah buku.
� Peringkat I masih diteruskan.

Proses
� RP menerima panduan guru bimbingan khas.
� 10 orang pelajar / seorang guru.
� RP dilatih melalui bengkel / sesi bimbing cara.
� RP meminjam buku PSS.
� Buku dipinjamkan kepada rakan, keluarga & jiran.
� Kepelbagaian aktiviti :-
� bercerita
� membaca bersama
� bicara buku
� meminjam buku

Cadangan Markah
� Bercerita 1 sesi x jum. pendengar
� Membaca Bersama 1 sesi x jum. pembaca
� Bicara Buku 1 sesi x jum. pendengar
� Meminjam Buku 1 buku x jum. peminjam

Seliaan

� Sekolah membentuk satu mekanisma pengurusan gerakan membaca.
� Jadual masa ditetapkan oleh sekolah.
� Bacaan direkod / diurus secara sistematik.
� Pengesanan dibuat melalui rekod bacaan.
� Setiap akhir tahun semua rekod dikumpul untuk memperolehi maklumat
perkembangan dan jumlah pembacaan.

No comments:

Post a Comment